Wymiana końcówek wtryskiwaczy

Odkręcamy metalowe przewody wysokiego ciśnienia od pompy i wtryskiwaczy nie rozdzielając ich. Wykręcamy wtryskiwacze specjalnym kluczem nasadowym. Nie należy używać zbyt dużej siły, gdyż może dojść do pęknięcia gniazda wtryskiwacza i tym samym uszkodzenia głowicy. Siłę najlepiej przykładać do rączki klucza wzdłuż silnika, czyli ciągnąć z boku auta, z nad błotnika. Kiedy wtryskiwacz wykręca się ciężko i "strzela" stosujemy metodę: dwa strzały wykręcania - jeden strzał powtórnego dokręcenia, i tak aż do skutku. Oczyszczamy końcówki z nagaru małą, mosiężną szczotką drucianą. Skręcamy wszystko z powrotem używając nowych podkładek pod wtryskiwacze. Zużyte końcówki wtryskiwaczy są przyczyną dymienia na czarno podczas pracy silnika pod obciążeniem. Ten objaw jest taki sam jak w wypadku zbyt niskiej kompresji, jednak rzadko zdarza się aby niesprawne były wszystkie końcówki. Aby ustalić, która końcówka jest uszkodzona, odkręcamy kolejno nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia podczas pracy silnika i zwiększamy obroty obserwując kolor spalin (należy okryć nakrętkę szmatą aby uniknąć rozprysku paliwa). Zanik dymienia podczas gdy nakrętka jest odkręcona wskazuje na niesprawność wtryskiwacza (a na pewno związek dymienia z tym cylindrem). Zalecam upewnienie się u specjalisty od układów wtryskowych, do którego zanosimy wtryskiwacze. Sprawdzi on ciśnienie początku wtrysku i jakość rozpylania. Dowiemy się od niego czy konieczna jest wymiana końcówek, czy tylko regulacja ciśnienia. Wymiany końcówek również musi dokonać specjalista (w każdym razie musi je wyregulować na przyrządzie). Sprawne wtryskiwacze wkręcamy na nowe podkładki smarując uprzednio gwinty niewielką ilością smaru grafitowego. Dokręcamy z momentem 70 Nm. Dokręcamy przewody wysokiego ciśnienia. Należy pamiętać o zachowaniu czystości, aby do wtryskiwaczy i przewodów nie dostały się zanieczyszczenia. Może to spowodować zawieszenie się iglicy wtryskiwacza. Objawia się to głośnym stukiem podczas pracy silnika i niekiedy również paliwo wypływa z korpusu wtryskiwacza. W takim wypadku trzeba rozkręcić wtryskiwacz i przepłukać go w czystym oleju napędowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz